måndag 11 april 2011

Hemma hos - trädgård

Tänkte visa er vår trädgård idag, men insåg att det blir för mycket i ett inlägg så jag får dela upp det i två inlägg i alla fall. Jag kan väl börja med att säga att vi i stort sett inte gjort något alls med den sen vi flyttade in för två år sen, så den är inte jätterolig. Förra ägarna drog upp alla rabatter (?!) så egentligen så består vår trädgård mest av gräsmatta. Trist, men sant! Vi har valt att fokusera på insidan av huset, och gjort nödvändiga grejor utomhus så länge. Men jag hoppas vi kan ta tag lite mer på utsidan dom kommande åren. Planerna och tankarna finns i huvudet åtminstone, sen får vi se hur långt vi orkar och hinner och hur långt pengarna räcker...

Jag tänkte börja med att visa er baksidan. Det här är halva vårt förråd och bakom äppelträdet där tänkte jag dra igång årets första projekt. Pallkragar och en liten grönssaksodling! Sandlådan ska tas bort nästa år och ersättas med en större modell som man kan dra för lock på. Allt för att inte katterna ska förstöra den.

Förrådet fortsätter och övergår sedan till garage på andra sidan. Här har vi en stor fin altan som har morgon och middagssol. Perfekt för frukostar och luncher! Här vill vi ha en snygg markis som underlättar både inne och ute. Precis innanför ligger köket och det blir rätt varmt där på sommaren...
Infällda spots och en ny utebelysning hade gjort susen om kvällarna!

Här vet vi inte riktigt vad tidigare ägare har pysslat med... Vi tror att det har varit en rabatt tidigare där stenarna liksom går upp... Vår tanke är att vi ska förlänga trädäcket och låta det gå hela vägen in i uterummet. På så sätt binder man ihop trädäcket och uterummet på ett helt annat sätt än vad det är idag. Idag måste man ta på sig skor för att man ska gå emellan...

I uterummet ska det också piffas... Ny vit färg på väggarna. Trall som golv istället för kalla tegelstenar. Lameller upp ut mot vägen till höger för både insynsskydd och solen. Stolarna är nyinköpta ROXÖ från IKEA och även hyllan LERBERG kommer därifrån. En hel del krukor ska in här, dynor till stolarna och nya vaxdukar. Jag tror det kan bli riktigt bra!

24 kommentarer:

  1. OMG! inte en endaste liten snöflinga!!! ;)
    haha

    Vill du vara med i min utmaning?

    Kram

    SvaraRadera
  2. Klart det blir kanon! Jag hade oxå förlängt trädäcket om vi hade bott där... Ser mer helt ut då!

    Puss!

    SvaraRadera
  3. btw, fint med uterum!
    Jag (hjärta) uterum :)

    SvaraRadera
  4. Underbart fint! ÄLSKAR vaxduken! :)

    KRAM Malin I&D

    SvaraRadera
  5. Ha ha - vi bor i nästan precis likadana hus. Med liknande trädgård på baksidan. Sandlåda och belysning som behöver bytas ut... Lustigt :)
    Gillar hyllan Lerberg skarpt.

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig & stor altan! Mysigt med uterum!Det kan ju bara bli bättre/finare när dina planer för förändring blivit av! =) Hoppas du får en fin start på veckan!

    SvaraRadera
  7. Visst är det härligt med vår?
    Idéerna om en trädgård blir ju så tydliga då...det blir ju kanon att förlänga altanen...och pallkragar är super att odla i ;)
    Kramen.

    SvaraRadera
  8. Åh, ett uterum! Det hade jag gärna också haft ett. :)
    Låter som om du har full koll på läget och planerna låter super. Kommer bli mycket mysigare i uterummet med trall istället för stenen.
    Kram

    SvaraRadera
  9. när man ser på bilderna så ser våra hus så himla olika ut :) där ni har uterum har vi typ ingenting :)
    Jag är oxå lite sugen på dom stolarna från IKEA..men vet inte om jag hellre vill ha stolar med lite högre rygg...när vi sitter ute så sitter man ju ofta länge länge och då gillar jag hellre stolar med lite högre rygg så man kan sitta riktigt skönt!

    SvaraRadera
  10. Era planer låter kanon! Blir nog superbra!! :)
    Roxö är himla fina oxå!
    Kraam!

    SvaraRadera
  11. Kul med lite nya projekt! Det blir säkert jättebra! :-)

    Kram

    SvaraRadera
  12. Jag tycker att det ser ut att finnas goda förutsättningar i er trädgård :-) Trädäcket gillar jag massor och uterummet är också jättefint! Helt klart tror jag att det vore en bra idé att sammanbinda de två med varandra. Åh, jag gillar!!! KRAM PÅ DIG!

    SvaraRadera
  13. Roligt att ha lite att pyssla med och se sina idéer växa fram!

    Visst var de fina de runda förvaringslådorna! Gillar Granit, enkelt och snyggt. Precis min melodi!

    Jo, det är ju det där med en till bil. Som det är nu behöver jag ingen, men det är inget stort problem! Kostar en miljon mindre än att köpa något inne i stan (minst!).. Vi ska till banken på torsdag! :)

    SvaraRadera
  14. Känner lätt avundsjuka, projekten verkar ju överkomliga! :) Och vad fint det kommer att bli!

    Här har ingen gjort något ute på minst femtio år, det är stort, tungjobbat och känns lätt hopplöst... Tålamod är inte min starka sida :)

    SvaraRadera
  15. ååå jag döööör! Guuud så snyggt det kommer bli, är tok avis på erat trädäck och uterum. Lyxigt! vilken härlig gräsmatta med, där kan plutten leka :)

    förstår att man inte kan göra allt på en gång men det låter som ni har en bra plan.

    Kram

    SvaraRadera
  16. Trädgården kräver sin man och kvinna i arbetsinsatts och det e inget man gör i en handvändning, sen e det bra och bo in sig ett tag och se vad som kommer upp under året i trädgården.

    Vi e jätte tacksamma för den hjälp fick fick av Söderläge, annars hade vi nog inte orkat ta oss ann ett så stort jobb i trädgården och det hade nog inte varit klart än. Vi hade redan gjort ett jättejobb i förra husets trädgård.
    Men det låter som jättebra planer som kan bli hur fint som helst :)

    SvaraRadera
  17. Kommer bli jättesnyggt. Allt tar sin tid när man har hus och ibland måste man följa prioritetslistan. Vi måste byta vårt garagetak, inget kul men som måste göras. Hade heller lagt jobbet o pengarna på annat, men vill man ha ett garage som håller så finns det inget val.

    SvaraRadera
  18. Härligt trädäck ni har. Dina tankar kring trädgården låter kanon, kommer göra massor. Vi har också mycket gräsmatta, men så småningom kommer det förändras även hos oss.

    Ha en fin dag.

    SvaraRadera
  19. OJ, vilken skillnad, här har vi massor av snö och ni har gräsmatta. FUSK;) Och så fint ni bor, vill också ha hus.. Riktigt mysigt ser det ut att vara :)

    SvaraRadera
  20. Vad fiint! Härlig uteplats! Längtar ihjäl mig efter hus nu!

    Kram

    SvaraRadera
  21. Åhh vad roligt att få planera en trädgård. Ett tips är att köpa Trädgården Form, en superbra bok med tips och ideer!
    Kram

    SvaraRadera
  22. Tjusigt! Läste i en annan blogg där du kommenterat, att du sprayat stolarna svarta! Hur blev det? Vad sprayade du dem med för färg? Jag funderar på att göra detsamma men är lite undrande på hur det kommer att hålla?! Vad tror du? Hade varit jättetacksam för om du kunde svara! Antingen här eller till min mail: malmal77@hotmail 1000 tack på förhand!!

    Glad midsommar!
    /Malin

    SvaraRadera
  23. Malin: Hmm, jag tror jag har skrivit att jag funderat på att spraya stolar svarta. Eller snarare ett bord som jag har ståendes i uterummet som har blivit ganska fullt. Hade tänkt spraya det med svart sprayfärg köpt på Clas Ohlson! Glad midsommar!

    SvaraRadera