tisdag 19 juli 2011

Mitt första macaronsbak!

Jag har hela tiden hört att det ska vara så svårt att göra macarons. Så lite har jag väl dragit mig för att göra det. Samt att jag inte har hittat mandelmjöl tidigare! Igår gav jag det ett försök och jag gjorde ändå inte riktigt som man skulle i receptet men så här blev dom i alla fall.
Mitt första försök någonsin. Jag tycker ändå att dom blev ganska bra, eller vad säger ni? Då jag inte är någon van spritsare blev vissa lite sneda och vinga i början, men sen fick jag till det. Receptet har jag hittat här hos Call Me Cupcake. Jag valde att göra ett helt vanligt grundrecept till att börja med, så detta är alltså helt "vanliga" macarons med endast lite vaniljsocker i. Själva fyllningen är en hallonkräm med vit choklad som jag hittade här hos Bli min jäst.

Nu känner jag att jag är fast i macaronsträsket. Sitter redan och klurar på nya macarons och fyllningar, till min sambos stora förtret. Han är nötallergiker och kan inte äta dessa... Istället för att mala egen mandel, så använde jag mig av mandelmjöl som jag köpt på min lokala ICA-butik.

I recepetet ska man vispa äggvitorna till ett skum och sen tillsätta sockret en matsked i taget. Jag läste aldrig att det skulle vara strösocker i, så jag tog i allt florsocker till en början. Sen såg jag att man skulle blanda i florsockret i mandelmjölet... Hmm.

Det är lite pill att göra egna macarons. Som jag har förstått så är det viktigaste i det här receptet att man planerar och tar fram äggvitor ett dygn innan man ska baka. Tänkte faktiskt testa baka på äggvitor som bara stått ett tag och se vad det blir för skillnad. Här kan man läsa en mer utförlig beskrivning på engelska hur Call Me Cupcake gör sina macarons.

Så nu är det bara fritt fram för er också mina vänner! Lycka till!

40 kommentarer:

  1. Du är ju bara helt otroligt duktig på att baka. Tur vi inte bor ihop ;) hade fått sy ihop munnen tror jag.Dom blev fantastiska!!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Var det lätt at baka sådana??
    Själv funderat på de :)

    SvaraRadera
  3. Gud va du är duktig & snittsig!! : - ) Jag hade då aldrig fixat de ; - )
    Dom ser så fina ut så & mumsigt goda : - ) Kan du inte skicka en via bloggen? Haha!

    Jag har härmat dej lite grann med att göra min blogg till en sida på facebook så nu finns jemsi.blogg.se där ; - ) hihi!

    KRAAM tjejen!

    SvaraRadera
  4. Men herregud, de ser ju köpta ut och supergoda, har talats om dessa macaron länge men har faktiskt aldrig smakat dem! Kontigt för en kakgalning som mig! kanske man skall ta och testa! ;) du lyckades ju tydligen :D

    SvaraRadera
  5. Imponerad Dessi! Du är ju värsta konditorn! Nu måste jag också testa!
    Kram

    SvaraRadera
  6. vilket söt liten kille du har!!! brickhållaren kommer från designtorget.se

    SvaraRadera
  7. Åh, vad fina de blev!!! Ser supersmarriga ut. Du som precis bakat dem nu, är de glutenfria? Eller där är vanligt vetemjöl i också? Jag har ingen koll på det, fast det verkar ändå för omständigt och svårt... Får kanske gå en macaronkurs i Åstorp!? ;)
    Kramkram

    SvaraRadera
  8. Men gud vad fina de blev, ser till och med snyggare ut än "proffsgjorda" :) Jag har faktiskt aldrig smakat en macaron om man får erkänna det, jag har aldrig ens sett någon som säljer dem i Umeå men jag kanske får ge mig på att baka själv för att få veta vad alla pratar om hehe.. Lycka till i lottningen också! kram

    SvaraRadera
  9. mmm, de ser mumsiga ut! Har aldrig smakat såna!
    Kram!

    SvaraRadera
  10. D<e blev jättebra! Du är duktig!

    SvaraRadera
  11. Åh! Första gången? De ser ju ut som ett proffs har bakat dem! Bra där ;-) Har också dragit mig just för de verkar lite svårt.. Kanske får testa nu då!

    SvaraRadera
  12. De ser minsann både goda och snygga ut;)
    K ramen.

    SvaraRadera
  13. Wow, vad snygga dom blev! Superbra för att vara första gången.

    SvaraRadera
  14. Vad kul, jag har varit sugen men inte kommit längre...Fina dina blev. Kram Johanna

    SvaraRadera
  15. Åh! Macarons ska jag också testa baka! :)

    SvaraRadera
  16. Den 13 augusti har vi vårat dop :) så det är ett tag kvar men jag vill vara så förberedd som möjligt. :)

    SvaraRadera
  17. De ser ju jättefina ut:) Det kanske man skulle testa att göra någon gång.

    Hoppas du får en fin dag
    Kram /Linda

    SvaraRadera
  18. Wow, I'm impressed! De e ju helt perfekta :D Jag vet att Victoria som har bloggen Matplatsen gjorde en hel del försök innan hon lyckades.

    Svar: TACK! Den bruna tagen har jag köpt på Granit, sen har jag klistrat på en egen etikett som jag har gjort i Photoshop och sen skrivit ut och klippt till. Jag gjorde e vit rektangel med röd ram, sen skrev jag texten med typsnittet HaloHandletter :)

    SvaraRadera
  19. Superfina! Va duktig du är, jag har inte vågat mig testa på detta än. Ha en härlig sommardag
    KRAM på dig

    SvaraRadera
  20. Måste vara gener från mamma och lite spill från min tid som bageriarbetare.
    <3 MM (:-)

    SvaraRadera
  21. Ja tiden den bara rusar iväg, hoppas allt går bra med alla dopförberedelser. Ha en fin eftermiddag/kväll!!

    SvaraRadera
  22. Så fina! :) Och vad roligt att höra någon som inte tycker att det var ursvårt. För precis som du har jag dragit mig för att baka macarons eftersom ryktet gör gällande att det ska vara svårare än svårt. Nu tror jag allt att jag sk avåga mig på det också. Tack för inspirationen! :)

    Ha en fin dag!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  23. Tack! min semester har varit kanon, var i kungshamn några. Grymma macarons, imponerad att de blev så fina första gången.

    Kram j

    SvaraRadera
  24. Så skönt att höra - jag har också målat upp det som det svåraste i bakväg. Ska prova. Dina ser ju jättefina ut!
    Kristina

    SvaraRadera
  25. Ser jättefina ut. Hoppas att de var lika goda som de ser ut :-)
    Macarons är ju så goda, men jag kan bara äta en, för jag är lite allergisk mot mandel :-(

    Kram

    SvaraRadera
  26. dom blev ju hur fina som helst ju!! ser riktigt proffsigt ut :)

    har också funderat på att baka macarons, men jag har också hört att det ska vara så himla krångligt så jag har låtit bli... men nu blev jag inspirerad av dig, så jag kanske skulle ta och prova? :)

    SvaraRadera
  27. Aj aj, kapten ! ;)

    Vad fina dom blev !
    Jag önskar jag kunde baka så fint så jag kunde fota efter ! Haha !

    SvaraRadera
  28. vilke söta små bakverk, jag vill också prova.. men jag blir lite för lat ;-)
    Om du använder dig av kalla ägg tar det mycket längre tid för ägget att skumma, det är ända skillnaden :-)

    kram

    SvaraRadera
  29. mmm ja dom ser smarriga ut ,något för min dotter som älskar att baka och fota och vi får äta allt hon gör :)

    SvaraRadera
  30. Godmorgon.
    Får hoppas att man får hem vinsten till min son.Hoppas att du får en skön sommar torsdag.kram kram

    SvaraRadera
  31. Men jisses så smaskiga de såg ut!
    Du får hojta till om du behöver hjälp med att käka upp de! ; )
    Kul att du kikade in!stor kram

    SvaraRadera
  32. De var superbt goda. Om jag inte hade kalorijagat så hade de nog också tagit slut... :) Tack för idag! Vilmer var underbar. Kram

    SvaraRadera
  33. De blev jättefina,
    duktig du är.
    jag skulle vilja prova men är en av dem som tror att det är fööör mycket jobb ;)
    ha en fin dag!

    Kram anna
    p.s var bor du? Har undrat många gånger men glömt fråga ;)

    SvaraRadera
  34. Wow, de ser ju helt fantastiska ut! Även jag har klurat på om man ska våga sig på dessa underbara små sötsaker, men har inte riktigt vågat, utan tänker att det är för svårt. Men nu ska jag faktiskt göra ett försök. Tusen tack för inspiration och recept!

    Ps. Är nu hemma från Helsingborg, vi har haft det toppen och hade massa nytta av dina tips, så tusen tack! En liten exposé finns på min blogg. Kram

    SvaraRadera
  35. Ja smakar dom bara hälften så bra som dom ser ut så är det ju fint=)

    SvaraRadera
  36. Tack så mycket!
    Vilken himla fin och inspirerande blogg du har!

    SvaraRadera
  37. Oj vad fina de blev! Antar att du är en van bakerska!:)

    SvaraRadera
  38. Helt fantastiska!! Trevlig helg! towe.

    SvaraRadera