lördag 2 juli 2011

Enkla scones

Idag var tanken att vi skulle åkt till Louisiana i Danmark, men det blev så dåligt väder att vi ställde in dagens tripp. Eftersom jag hade lite tid över på morgonen, bestämde jag mig för att slänga ihop dessa enkla scones. Receptet kommer ursprungligen från min hemkunskapsbok från högstadiet. Ibland är det enklaste det bästa! Det enda som jag brukar ändra på är att jag kör siktat dinkelmjöl istället för vanligt vetemjöl, idag blev det en blandning då jag bara hade lite dinkelmjöl hemma.

Enkla scones

4½ dl valfritt mjöl
2 tsk bakpulver
2 krm salt
50 g smör
2 dl mjölk



Sätt ugnen på 250 grader. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skål. Finfördela smöret i mjölblandningen med fingertopparna. Tillsätt mjölken och arbeta samman. Dela degen i två delar och tryck ut dom med mjölad hand. Skåra varje kaka i 4 delar. Grädda mitt i ugn i ca 10 min. Ät och njut av sconesen nygräddade!

9 kommentarer:

  1. Ja scones är gott det, det gör vi ofta här för stora dottern har det som favorit :-)
    Här regnar det idag, så det blir inte så mycket gjort ute idag ..

    SvaraRadera
  2. Såååå gott :) det är verkligen supergott med scones, det är verkligen underskattat ! hoppas ni får en fin helg !

    SvaraRadera
  3. Tack detsamma! Hoppas ni hittar något fint!

    SvaraRadera
  4. Gu va gott det såg ut.. Bättre än min frukost, en yoghurt..;)

    SvaraRadera
  5. Det såg jättegott ut, jag måste verkligen sno receptet och göra dessa någon dag nu under semestern, det såg enkelt ut så jag borde klara av det :)Danmark låter jättekul, hoppas att ni får fint väder så att ni kan åka en annan dag! Kram

    SvaraRadera
  6. Mums det är alltid lika gott, tycker det funkar att frysa ner också. Hoppas du hittar nån klänning då de har ju gratis frakt nu och retur. Jag hittade en sida som sålde armbandet kostar 99kr om du skulle vilja köpa ett. kram

    SvaraRadera
  7. Mums! Nu blev jag ju hungrig! Scones med smör, honung och ost är ju såå gott! Marmelad med för den delen.

    Kram kram

    SvaraRadera
  8. Scones är så gott! Måste komma ihåg att baka det till någon av semesterfrukostarna.

    SvaraRadera