fredag 22 juli 2011

En underbar dessert till helgen!



Det bakas för fullt till dopet! Igår förberedde jag ett macaronsbak och då blev det tre äggulor över. På dom gjorde jag en Crème Brûlée med smak av Kahlúa. Jag brukar göra den på Baileys, men blev väldigt sugen på Kahúa igår. Och mums så god den var! Kahlúan gav den ordentligt med kaffesmak och den blev inte lika söt som den brukar bli med Baileys.

Crème Brûlée med Kahlúa

2 pers

1,5 dl grädde
0,5 dl mjölk
0,25 st vaniljstång (en fjärdedels ca)
3 st äggulor
0,5 dl strösocker
0,5 dl Kahlúa

Socker till karamellisering

1. Dela vaniljstången och gröp ur den ner i en kastrull. Häll på grädde och koka upp.

2. Blanda äggulorna med strösockret. Vispa ner i kastrullen. Häll i Kahlúan. Låt den stå och dra ett tag, ca 30 min. Ta bort vaniljstången och häll upp i portionsformar.

3. Ställ formarna i en form. Häll hett vatten så det täcker halva höjden på formarna. Grädda i 150 grader i ca 40-50 minuter. Brûléerna ska ha "stelnat" i mitten när de är klara. Ta ut och låt kallna.

4. Häll på ett tunt lager socker (råsocker eller strösocker). Karamellisera med brännare eller i ugn på grillelementet. (Jag kör alltid med brännare. I ugnen får man se på dom när de har fått en gyllenbrun färg).

5. Serveras direkt!

Ha nu en härlig helg alla! Själv beger vi oss till High Chaparral över dagen i morgon. Vilmer ska prova sin dopklänning och vi ska umgås med underbara vänner! ♥ Så det kan bli lite tomt i bloggen i morgon!

(Vad tycker ni förresten om den nya redigeringen och stämpeln på bilden? Jag sitter och övar lite i PS...)

16 kommentarer:

  1. Mums! Ser jättefint ut och låter mkt gott.

    SvaraRadera
  2. Men herre gud så du frestast här inne. Min favvo-efterrätt!

    Stämpeln ser bra ut - jag måste också lära mig det där snart...

    kram / kristina

    SvaraRadera
  3. Vad gott det ser ut, riktigt fräscht. Vad duktig du är!!

    SvaraRadera
  4. Vad gott det ser ut! Tack för receptet. Stämpeln ser jättefin ut, önskar jag också kunde lära mig det där. Kram Linda

    SvaraRadera
  5. Ohh, me like biiiig time;)
    Den får jag testa på nån gång.. Har ju lite Kahlua stående i skåpet;)
    Kram Norge Anna

    SvaraRadera
  6. Crème Brûlée är så gott! Var länge sen jag gjorde själv.
    Ska nog testa ditt recept.

    SvaraRadera
  7. Mmm... Det vattnas i munnen! Får kasnke se till att göra lite efterrätt själv här i helgen! :)
    Kramkrama

    SvaraRadera
  8. Jisses SÅ gott! Creme brulee är min absoluta favorit när det kommer till efterrätter. Tackar för receptet! :D Kram

    SvaraRadera
  9. Ser ju (o låter med för den delen) helt fantastiskt gott ut!Mumma!
    Vilka små ljuvligheter du gör!
    O själv har jag lyckats få ihop en rabarberpaj liksom...ha ha ha

    SvaraRadera
  10. Ser ljuuuvligt ut!
    Hoppas ni har haft det bra hos High Chapral, det är mysigt för både stora & små där.
    Hur var dopklänningen? :)

    Kramar

    SvaraRadera
  11. Svar:
    Tack så mkt! ^^

    ÅH! Det där ser göt ut ;K

    SvaraRadera
  12. Tack for din titt hos mig! Dixie ar 8 manader, sa nagra ar aldre an din fina lilla pojke. Visst ar det harligt med bebisar och hur dom utvecklas. Ska bli jattekul att folja din blogg och dina aventur. Skot om dig! towe.

    SvaraRadera
  13. mmm låter och ser urgott ut! jag älskar brulee :-)

    ha en fin dag!

    SvaraRadera
  14. Å det ser smaskens ut! Gillar creme brule men har ingen brännare så jag har aldrig testat att göra det själv.

    Jag diggar både fotot och redigeringen skarpt! Har du använt en action på det eller? Tipsa gärns om vilken :)
    Jag använde en stämpel förr på mina foton men jag brukar glömma det, e sugen på att göra en ny.

    Så fina barnfotona blev! För att inte tala om macaronerna, du e ju ett riktigt proffs!

    Kram!

    SvaraRadera
  15. Hjälp va gott, copy-paste rätt ner i receptmappen! ;)

    SvaraRadera