onsdag 21 mars 2012

Vit kladdkaka.

Oj. Höll på att glömma receptet jag lovat flera vänner att dela med mig av här inne. Var sugen på något gott idag, och kom på att det var längesen jag gjorde vit kladdkaka. Sist jag gjorde den, tyckte jag den var sådär. Var dags igen, och ett nytt recept. Jag utgick från detta, men ändrade lite. Gjorde även allt i kastrullen och det funkar lika bra och mindre disk! Har aldrig riktigt förstått varför man vispar ihop ägg och socker. En kladdkaka ska ju ändå inte vara luftig...


Vit kladdkaka



  • 100 g smör
  • 100 g vit choklad
  • 2 ägg (jag använde tre väldigt små!)
  • 2 dl socker
  • 1/2 tsk vaniljpulver
  • 2 1/2 dl vetemjöl


  • Smält smöret och bryt i chokladen och låt den smälta. Tillsätt socker, och ägg. I med vetemjölet och vaniljpulvret. Smörj en form med löstagbara kanter, och bröa. Gärna med kokos, det är supergott ihop med vit choklad! Baka i 15 min i 175 grader. Pudra över florsocker om man vill. Servera ihop med lite syrliga bär och lite lättvispad grädde.

    Till nästa gång, tänker jag testa att ha i dubbelt så mycket choklad och minska lite på vetemjölet. Vill att den ska vara ännu mer chokladig!

    (Måste också höra. Jag tycker att bilderna ser otroligt suddiga ut här i bloggen. I PS är de klara med fin skärpa... Hur ser det ut hos er?)

    19 kommentarer:

    1. Åh så gott det verkar, måste jag prova :)
      Bilden ser bra ut, det enda som kan störa lite är reflektionen i tallriken, men jag tycker inte bilder är suddig.

      SvaraRadera
    2. Den kladdkakan ser ju helt underbar ut. Måste testas!

      Jag tycker inte att bilden ser suddig ut, men om du ser skillnad kan det bero på att du använder bloggers förinställda bildstorlekar. Om du gör det försämras upplösningen i förhållande till ursprungsbilden. Då kan jag tipsa om att du istället ska anpassa bilden till den storlek du vill ha den på bloggen i PS, och sen klicka på ursprungsstorlek när du lagt in den på bloggen. Bättre upplösning så... Men det kanske du redan visste :)

      Kram Kicki

      SvaraRadera
      Svar
      1. Tack Kicki, men det visste jag. Använder alltid ursprungsstorlek när jag lägger upp bilderna här i bloggen, men det tycker inte det blir bra ändå!

        Radera
    3. Tack för din kommentar :)

      Den där kladdkakan ser verkligen super god ut. Den måste man ju ge sig på :D
      Bilden ser inte suddig ut, den ser bra ut :)

      Ha en trevlig torsdag,
      Malin

      SvaraRadera
    4. Åh, gott. Aldrig testat faktiskt!

      På min dator ser då bilderna klara ut och inte suddiga :)

      SvaraRadera
    5. Låter underbart gott. Måste prova någon dag...

      SvaraRadera
    6. Mmm ser smarrigt ut, kanske är något att testa till helgen !! =)

      SvaraRadera
    7. Ser riktigt god ut!!
      Blev riktigt baksugen nu, det var länge sedan jag bakade.
      Bilderna ser bra ut :)

      Kram kram
      Johanna

      SvaraRadera
    8. Ser gott ut!
      Jag förstår vad du menar med skärpan. Jag tycker att mina bilder lider av samma dilemma. De är mycket snyggare i PS.Jag har börjat göra mina bilder större i Ps, men de blir bara kornigare. Hoppas hitta en ännu bättre lösning.

      SvaraRadera
    9. Mmmm verkar mums:) kram kompis!!/Sandra l

      SvaraRadera
    10. Det är rätt vanligt att bildkvalitén minskar när man lägger upp bilder på diverse platser på nätet, som t.ex dayviews, facebook och bloggsajter :/ Aptrist!

      SvaraRadera
      Svar
      1. Skittrist! Framförallt eftersom jag tycker att bildkvalité är A och O!

        Radera
    11. Ja lite suddiga är dom. Det är trist att det inte blir som man tänk och det ser ut:-/

      Kladd kakan såg god ut:-) Mums!

      Trevlig Helg

      SvaraRadera
    12. Å så gott, kanske något att prova till påskefterätt :-)

      kramen

      SvaraRadera
    13. Åh det där lät jättegott.. Det måste jag prova.. =)

      SvaraRadera
    14. Mumsigt värre! Hoppas du får riktigt skön och avkopplande helg!

      SvaraRadera
    15. vit kladdkaka...jag ÄLSKAR kladdkaka...så denna borde jag ju prova

      SvaraRadera
    16. Okej det DÄR lät som något för mig! Älskar choklad i alla de former!

      SvaraRadera