söndag 11 mars 2012

Kärlek på pinne.

Tack för alla fantastiskt fina och peppande kommentarer angående bakningen! Jag tycker det är väldigt roligt, och det är extra kul att visa upp här i bloggen och få respons på det jag gör. En riktig egoboost!

Recept har efterfrågats, bland annat på de smarriga cake popsen. Det är lätt som en plätt, men tar ganska lång tid att göra, så jag rekommenderar att man delar upp momenten på i alla fall två dagar om man kan.


Cake pops med chokladsmak

100 g smör
1 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
3 ägg
2 dl strösocker
1 dl mjölk

Smör och ströbröd till formen

Cream cheese
Vit choklad ca 300 g

Klubbpinnar (finns bland annat på Panduro eller i tårtbutiker)

Kakan:
1. Smält smöret. Mät upp och blanda mjöl, kakao, kakao, vaniljpulver och bakpulver.
2. Vispa ägg och socker vitt och fluffigt med elvisp.
3. Sikta ner mjölblandningen i äggsmeten lite i taget, samtidigt som du tillsätter lite av smöret och mjölket i taget. Rör försiktigt ihop till en slät smet.
4. Häll smeten i en smord och bröad form, minst 1,5 liter. Grädda i nedre del av ugn i 175 grader, i ca 35 minuter. Låt svalna ett par minuter och stjälp sedan upp kakan. Låt svalna helt.

Klubbor:
1. Mixa kakan till smulor med matberedare eller händer. Tillsätt cream cheese efter smak och konsistens. Det ska bli en smet som går bra att rulla.
2. Forma smeten till runda kulor.
3. Smält lite vit choklad och doppa pinnarna i den och stick sedan ner en pinne i varje kula. Låt stelna i kylskåp.
4. Smält resten av chokladen antingen i micro eller över vattenbad, och doppa eller häll choklad med en sked över kulorna. Låt rinna av och strö över strössel. Låt stelna i kyl. (Man kan välja att göra som jag gjorde på bilden, eller att göra de som riktiga klubbor. Då får man åka till blomsteraffärren eller bygghandeln och köpa hem oasis eller frigolit. Glas med socker i funkar också, men eftersom jag gjorde så många så valde jag att göra de på "fel" håll.)

Nu gjorde jag väldigt många, och vi gjorde kakan och rullade bollarna samma dag. Sen frös jag in dom, och tog fram bollarna i fredags och dekorerade de då. De funkar utmärkt att frysa, annars förvaras de bäst i kylskåp upp till en vecka.

16 kommentarer:

  1. Vilken inspiration :) blir att baka till nästa kalas:) jag har fått tips om att köpa grillspett pinnar på Ica / Coop :)

    Ha en trevlig söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att jag kan inspirera! Jag har också läst om andra som använt grillpinnar, men jag tycker det är snyggast med klubbpinnar. 100-pack för 30 kronor tror jag...

      Radera
  2. Haha skrev på förra inlägget att jag ville ha receptet, och så hade du redan lagt ut det! Då ska jag minsann dokumentera detta, man tackar! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg det, och tänkte att "men har hon inte sett" ;)

      Radera
  3. Alltså du är sjukt grym!!!
    Att du hinner med ;)
    Måste blivit ett lyckat dop med dessa godbitar.
    Ha en skön söndagskväll
    Kram

    SvaraRadera
  4. Tack för receptet.
    Vad tror du, fungerar det med grillpinnar eller blir det för klent att bära en cakepop?

    Du är verkligen otroligt duktig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte testat grillpinnar, men jag vet att andra har så jag tror att det funkar! Bryt dom på mitten, så de blir lite mindre. Nackdelen är att de kan bli lite "stickiga", man stoppar ju pinnen i munnen!

      Tack för dina fina komplimanger! :)

      Radera
  5. Blir nog att testa till kommande kalas! :)

    SvaraRadera
  6. Wow, jag ser att du har fått precis lika mycket skryt som du förtjänar! :) Vilket otroligt jobb du har lagt ner och vad superfint!

    Jag sparar på receptet, tack!

    SvaraRadera
  7. Så sjukt fina grejer du gjort till dopet.

    SvaraRadera
  8. tack för receptet. det ska jag nog testa snart, de ser såå goda ut :)

    SvaraRadera
  9. Mmm! Perfekt tajming! Många bra tips och idéer till 1 års kalaset! :)
    Kramkram

    SvaraRadera
  10. Jag kan bara instämma i kören nedan: DU ÄR FANTASTISKT DUKTIG! Så mycket fint du gjort! Lovely!

    Har lyckats utläsa bland kommentarerna att du ska få ett hemmahosreportage! Gud då roligt! Det är du väl värd!

    Stor kram från Gotland!

    SvaraRadera
  11. Nom nom! Måste nog göra ett par & smocka i mig... alldeles själv ;-).

    KRAM LISA

    SvaraRadera
  12. Ser mumsiga ut, kanske kan provas till påsk? Försöker ju att hålla igen till vardags :(
    Vilka kakor du har bakat!! Du har inte funderat på att hålla någon kurs när det gäller macroner? Har ju inte vågat mig på dem än men skulle gärna testa ihop med nån som kan... tyvärr ingen jag vet som gör såna här i närheten.
    kram j.
    härliga bilder på vilmer, vår 10 månaders kryper knappt - bara om man går iväg och han knatar efter :)

    SvaraRadera