söndag 8 januari 2012

Mmm... macarons!


Visst var det något gott och hembakt som gömde sig i påsen, och visst var det dessutom macarons som Catrin gissade. Jag testade baka dessa små ljuvligheter för första gången till Vilmers dop i somras, och sen dess är jag hooked. Macarons är väldigt enkla att baka, men otroligt lätta att misslyckas med. Som fransmännen säger; "en macaron är antingen perfekt eller defekt". Till det här baket testade jag ett nytt recept från Mia Öhrns bok och jag vet inte om jag märkte någon större skillnad på resultatet, mot mina vanliga. Lite andra mängder, samt att man bakar dom på äggvitor direkt från kylen. Innan har jag alltid tagit ut dom ett dygn tidigare, som mitt andra recept hävdar. För första gången testade jag också att dekorera dom, och visst blev dom ganska fina? En perfekt gå-bort-present!


I made some macarons to give away. They look quite nice, don't they?

24 kommentarer:

  1. lillasyster tina8 januari 2012 kl. 11:22

    De blev jättefina!!

    SvaraRadera
  2. En finare present kan man faktiskt inte få.

    SvaraRadera
  3. VÁ!! That is a perfect gift!

    SvaraRadera
  4. De är så goda.Dina blev verkligen fina med dekoration på.Vet inte om jag skulle våga mig på att göra såna själv..Kram!

    SvaraRadera
  5. Superfina och säkert väldigt goda också! :-) Hoppas ni haft en skön helg! KRAMIS

    SvaraRadera
  6. Ljuvligt fina!!!!! Vilken present att få!

    SvaraRadera
  7. Oj oj oj vad fiiiina! Mycket kärlek bakom den. :) /Nellie

    SvaraRadera
  8. De ser supergoda ut, va duktig du är. Själv har jag verken smakat eller gjort. Men man stöter på dem här och där på bloggar och alla värkar tycka att det är goda. Får kanske testa nu när du delar med dig av recepten.
    Skönt att er lille fått vara utan sjukdomar, så här års är det ju annars rätt lätt att dra på sig något. Men nu ser det helt klart bättre ut här hemma för vår kille och det känns så skönt.

    Hoppas du också får en fin vecka

    SvaraRadera
  9. Vad fina!! Hemmagjorda gå-bort-presenter brukar alltid vara ett säkert kort:)

    Kram /Linda

    SvaraRadera
  10. De ser riktigt goda ut :) Så fint med dekoration på också.
    En sådan present hade man verkligen blivit glad för.

    SvaraRadera
  11. superfina ju! :) såna presenter är riktigt roligt att ge bort, och framför allt få! :)

    SvaraRadera
  12. Jag testade ditt förra recept häromdagen och gjorde då mina första macaroner! Det blev otroligt bra och gav verkligen mersmak!

    Nu har jag laddat med mandelmjöl från Lidl!

    Kramen

    SvaraRadera
  13. ååå, så söta!! Har ju inte gjort macarons än, glömmer hela tiden bort det, men snart MÅSTE jag bara testa alltså :)

    Helt suverän present!

    SvaraRadera
  14. Vilka stiliga, och perfekt gå-bort-present :)

    En fråga, hur märkte du skillnaden mellan att ta ut ägget ett dygn i förväg motför att baka på det direkt från kylen? märks det på visplängden, resultatet? :)

    Kram

    SvaraRadera
  15. De ser superfina ut! En sån påse hade jag blivit fantastiskt glad för. Jag har bara gjort macarons en gång än så länge, men nu blev jag sugen på att göra en ny laddning.

    Kram

    SvaraRadera
  16. Åhhhh de är ju ljuvliga,
    jag vill också prova...men är väl mest orolig för att det tar en halv dag hihi

    Kramar Anna

    SvaraRadera
  17. Helt underbara! Vilken fantastisk present att få. Lycka! Det finns inget roligare att få än en present som någon har lagt ner sin själ och tid i att tillverka. Hjälp, vad sugen jag blir nu när jag sitter här och dessutom blir jag ju påmind om att jag ännu inte har provat på att baka macarons. Det måste jag ju. Du inspirerar som alltid! :)

    Sköt om dig!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  18. Superfina vilket proffs du är på detta! Synd du bor för långt borta, hade gärna kommit på en fika=)
    vinet du har i bakgrunden smaskade jag i mig ett glas i går...mmm

    SvaraRadera
  19. Både fina och goda, vilken bra present! Alltid roligare att få ge nåt personligt och det blir det ju verkligen när man gjort dem själv :) tack fina du för tipset om den underbara julstrumpan häromveckan, vad gulligt att du tänkte på mig! Alva har redan en julstrumpa men inte lika fin, så jag kände mig faktiskt lite sugen på att försöka sy nåt liknande till nästa jul, har ju ett tag på mig ;) kram

    SvaraRadera
  20. Jösses! Vad snygga dem var. Har hört att det ska vara svårt att göra.

    Ditt Washi-tejp pyssel är ju superfiint. Älskar flaggspelet.

    SvaraRadera
  21. They look amazing and beautifully packaged! Lovely gift.
    http://missbbobochic.blogspot.com/

    SvaraRadera