måndag 2 januari 2012

Förtydligande. Och en fråga.


Givetvis så har jag inte tagit ner min absoluta favorit, orange lampan FL/Y från Kartell. Den hänger ovanför köksbänken. Nya Muuto-lampan hänger i en träbjälke ovanför matbordet. Bara ett förtydligande, det är inte alltid så lätt att förstå på en bild. Och så fick jag ju dessutom visa ännu en bild på min nya favoritlampa...

Och nu en fråga till alla er som fotar. Jag är på jakt efter ett nytt objektiv. Just nu har jag bara kitobjektivet (som dock i stort sett aldrig används...) och Canon EF 50mm 1.8 II, som jag då i stort sett alltid använder. Vad ska jag mer ha? Jag vill ha ett allroundobjektiv. Vad har ni i era kameraväskor?

16 kommentarer:

  1. Kanske ett 17-50mm 2.8 objektiv? :) Det står högst upp på min önskelista just nu. :) Jag har också funderat på ett 18-70mm 3.5-5.6 istället för kitobjektivet. :)

    SvaraRadera
  2. Mitt favoritobjektiv är också 50mm 1.8. Men jag har även ett Tamron 28-75mm 2.8. Kanske inte lika bra som Canons egna 28-75mm 2.8, men så är det oxå lite billigare. Jag tycker det är prisvärt iallafall.

    SvaraRadera
  3. lillasyster tina2 januari 2012 kl. 17:05

    På den här bilden ser det ut som lampan är svart.

    puss

    SvaraRadera
  4. Jag älskar mitt 50mm. Vill ha ett vidvinkel som kompliment :)

    SvaraRadera
  5. Jag har ett tamron 28-75 2,8. Mycket objektiv för pengarna!

    SvaraRadera
  6. Fint! Gott nytt år du! Vi borde nästan ses IRL som det heter, vi som bor så nära. Kanske under 2012? ;)

    SvaraRadera
  7. hihi, vad bra med ett förtydligande. :) Den är grymt snygg. Ja, båda lamprona är ju det.

    Mycket objektiv för pengarna är ett Tamron objektiv. Precis som Pernilla har jag ett 28-75 2.8... det är oslagbart. Jag använder bara det och mitt 50mm (det som du har fast Nikons motsvarighet.)

    Ett ljusstarkt och bra objektiv. Som sagt... mycket för pengarna. Perfekt allround objektiv!

    Lycka till! Berätta sen vad du köpte!

    Kram kram

    SvaraRadera
  8. Vilka snygga lampor du har- gillar!!! Själv ska jag köpa min allra första systemkamera snart;) Kram

    SvaraRadera
  9. så fint med tulpaner, det kanske jag också ska köpa!!

    SvaraRadera
  10. Vet inte vad jag ska säga om kursen. Har inte kommit så långt, men visst är det lite matnyttigt. Den känns kanske mera riktad till hur man ska tänka om man hade jobbat med reklamfoto. Inte riktigt vad jag hoppats på, men jag har som sagt inte kommit så långt heller. Alltid lär man sig något :-)

    SvaraRadera
  11. Den är så himla fin! Förstår din glädje. :-)

    SvaraRadera
  12. Hej!

    Vilken fin lampa.. det är svårt att hitta till vettiga priser tycker jag.
    Passar ju perfekt där den sitter.

    Angående kameraobjektiv så har jag precis köpt ett sånt som Lotta pratar om. Hoppas att hon har rätt ;) Det är det första objektivet jag unnar mig. Tyckte att det var dags nu.

    God fortsättning!
    Kram!

    SvaraRadera
  13. Lampan är skitsnygg!!passar verkligen in i ditt hem,God fortsättning,kram!

    SvaraRadera
  14. Tjusigt och så underbart vårligt med tulpaner. Jag måste åka till butiken och köpa tulpaner idag. Nu är ju julen utstädad. Kameran hamnar alltid i handväskan så inte så mycket till kameraväska för min del. Dålig på det. kram towe.

    SvaraRadera
  15. Snygg lampa.
    Som de flesta andra här kan jag också rekomendera Tamron 28-75 2,8 mycket bra allround objektiv för ett bra pris.

    SvaraRadera
  16. Senaste kameraobjektivet vi inskaffade va ett zoomobjektiv, Tamron 70-300, 5.6. Det e suveränt o ta landskapsbilder men även och kunna zooma in o ta närbilder med.

    SvaraRadera