fredag 13 januari 2012

Life is what happens to you while you're busy making other plans.

Denna veckan har känts sådär. Jag vet inte riktigt vad det är. Eller jo. Egentligen vet jag. Jag ställer för höga krav på mig själv. På hemmet. Jag är perfektionist. Ut i fingerspetsarna. Jag blir aldrig nöjd. Jag vill helst fixa allt själv. Har svårt att lägga över saker på andra. För det blir bäst när jag gör det. Så är det bara. Men. Jag måste inse. Att jag klarar inte allt. Så är det bara.

Jag kan inte fixa allt, för jag vet, eller snarare tror, att det blir bäst så. Jag måste lära mig att tagga ner, lämna över till andra. Och jag måste sluta känna krav. Köphets i bloggar. Köphets i livet. Ångest för att jag inte hinner fixa med allt så som jag vill ha det. Med bloggen. I hemmet. Det är väl det jobbiga. Jag har en bild i huvudet. Men varken tiden (eller pengarna just nu) för den delen, räcker till.

Det är bara att inse. Att det får ta sin tid. Allt behöver inte vara perfekt. Det gör inget att projekt i huset står still. Eller att jag inte införskaffat det. Eller fixat det. Eller hunnit läsa den bloggen. Jag måste njuta av nuet. Tiden går alldeles för fort för att jag ska gå och känna mig oduglig. Jag brukar sällan vara så här personlig på bloggen. Men jag vet att det är fler än jag som känner så här. Som känner den eviga konsumenthetsen. Perfektionism. Vi måste slappna av. Andas. Ta vara på tiden. Och nuet. Det kommer aldrig igen. Gör något som gör dig glad och lycklig idag!



Bild: via Sweetlove108/etsy.

33 kommentarer:

  1. Håller med dej, precis så där är jag också. Och det är jobbigt i längden och man (jag) måste inse att man inte kan ha så höga krav hela tiden, hemmet måste inte vara perfekt. Och det kanske inte blir som man vill ha det om man låter karln plocka ur diskmaskin ex, men vad gör det egentligen?

    SvaraRadera
  2. Hej! Skulle vilja börja med och säga vilken mysig och fin blogg du har! Skulle du vilja prova ett enkelt och roligt jobb? Sälja Oriflame - kosmetik, hudvård, dofter, kroppsvård och mycket mer? Det finns något för alla - unga som gamla, män som kvinnor! Säg till om du vill ha mer information, har lite erbjudanden du kan få ta del av om du vill bli säljare för Oriflame!
    / Sanna Suomela Distriktschef Oriflame Eskilstuna

    SvaraRadera
  3. Hej du! Jag skrev ett par inlägg just om det där med konsumtion och hysteriskt shoppande häromsistens. Tycker många bloggar tappat allt det personliga till förmån för konsumtion. Gjorde en rensning i min rss, hittade andra favoriter och funderar inte lika mycket på det nu.

    Förvisso kanske hemmet inte är perfekt och vi har inte hysteriskt mycket dyr inredning eller dyra kläder. Men jag har förmånen att istället vara hemma länge med mina barn.

    Trevlig helg! Kram!

    SvaraRadera
  4. Känner igen mig så väl i det du beskriver, tyvärr ska jag kanske säga:) Man blir otroligt påverkad av omvärlden och inte minst alla bloggar. Jag försöker "träna" varje dag på att inte vara perfekt och sänka alla krav på mig själv. Sträva efter att leva i nuet och ta vara på dagen.

    Hoppas du har en fin fredag /Kram

    SvaraRadera
  5. Vad bra skrivet,känner också igen det där.När jag började blogga och läsa andra bloggar så var jag inne i den där köphysterin.Ville ha det där andra hade köpt.Och i längden går det ju inte att ha det så.Jag har lärt mig nu att inte falla i den där köplusten,sen så försöker jag själv att inte lägga ut så mycket köptips på bloggen,utan kör mest på inspirationsbilder.Och att inte känna press på att blogga varje dag.Bra att du har kommit underfund med hur du vill ha det!!kram!

    SvaraRadera
  6. Ja det är mycket man vill, men aldrig får tid till. Det är nyttigt att ta en paus och bara vara, ladda batterierna.
    Igår struntad jag i alla kvällssysslor och slängde mig framför teven. Så skönt! Och idag känner jag mig inte alls så trött, stressad etc...
    Det är kloka tankar du har. Glöm inte att njuta av mammaledigeheten. Den tiden går så fort och kommer aldrig igen.

    Hoppas att du får en härlig dag!

    SvaraRadera
  7. Kan inte annat än att hålla med. Det är som vi pratade om här om dagen, det tar tid att bo sig in i en lägenhet/hus. Tyvärr, så finns det folk där ute som har pengarna och tiden att få allt gjort med en gång, men för oss "vanliga" så får vi bara inse at saker tar tid och att vi inte måste glömma att njuta av det vi redan har :) Kram på dig från Anna (Norge)

    SvaraRadera
  8. Så sant, så sant. Känner så väl igen mig i det där du skriver. Du har en jättefin blogg måste jag säga, inspirerande och färgglad!!! KRAM HANNA

    SvaraRadera
  9. Det var så sant som det var sagt. Been there, felt that! :-)

    Hade en period för ett par sådan när jag också fastnade i fixahetsen och köpstressen. Det är väl möjligtvis det dåliga med att blogga att man får så mycket idéer och vill så mycket. Både köpa och fixa. Varken tid eller pengar räcker till. Samtidigt tyckte jag att det var kul så jag körde på rätt hårt, men det kan ju faktiskt bli för mycket av det goda också.

    När jag började känna stress när jag lade barnen - "Somna nu då, jag måste hinna blogga idag" - som jag började tänka efter. Det finns ju faktiskt väldigt få måsten EGENTLIGEN. Livet är ju faktiskt vad som händer här och nu. Även om det är kul att blogga så blev jag rädd när jag kände att det började gå ut över min vilja att vara med barnen. Fel, fel, fel!

    Nope. Bloggandet ska vara lustfyllt och inget måste.

    Bra att du skrev om det här. Känner för övrigt igen mig i mycket av det du skriver. Kontrollfreak. Gör helst att själv. Allt ska vara perfekt. Det håller dessvärre inte.
    Svårare än man tror att lära sig att släppa taget.
    Ha en fin helg!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  10. Absolut, de där känslorna kommer över mig i perioder och då känns allt tungt. Bloggar blir ibland det motsatta för vad de är tänkta som, inspiration blir till köphets och stress övre att alla har så fina hem. Men bloggar visar ju bara perfekta bilder beskurna så att inte röran syns. Tro mig. Men att blogga och läsa bloggar för dig måste ju ge energi annars är det bäst att göra något annat ett tag. Det behöver ju inte vara länge men bara tillräckligt för att kunna släppa det och få energi igen.

    Du har ju så rätt i det du skriver, ta vara på tiden. Det borde jag lyssna mer på. Tack.

    Ha en riktigt bra helg fina du!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  11. Vilka bra ord, precis som att jag hade skrivit det själv. Jag är exakt likadan och känner igen mig i varenda ord. Det har varit lite av mitt nyårslöfte för 2012, att inte låta bloggen styra utan bara blogga när jag vill och inte har andra viktiga saker för mig utan att få dåligt samvete. Jag har alltid varit dålig på att leva i nuet och ältar och oroar mig, men kanske ska sätta upp en poster med dessa tänkvärda ord så att man ser dem varje dag! Kram på dig

    SvaraRadera
  12. Mitt i prick - jag är PRECIS likandan! Gör man inte det själv får man bara göra om det sen... Inget bra talesätt, men det sitter allt för hårt vissa gånger. :(
    Så idag försöker vi göra "ingenting" och ställer in oss på mys med kidsen istället!
    Ta hand om dig!
    Kramkram

    SvaraRadera
  13. Jag instämmer med de andra kommentarerna, så bra skrivit! När jag började läsa kändes det som att det var mina egna ord och tankar jag läste. Vi är många som känner likadant men alldeles för få erkänner det för sig själva, alla minst för andra.
    Tack för en jätte bra blogg!

    SvaraRadera
  14. Håller helt med. Känner mig otillräcklig och blir inte nöjd med något. Fast det är mest skolrelaterat...

    SvaraRadera
  15. Fina du! Du är verkligen inte ensam. Allt ska hinnas med och det ska vara perfekt. Jag kan känna att andra har höga förhoppningar på mig, folk förväntar sig något och det är den största pressen. Vi har haft så himla mycket nu på slutet så ett tag visste jag knappt vart jag var. Börjar lugna ner sig men är fortfarande hopplöst trött och vill knappt hitta på något. hmm hoppas det går över! bloggar knappt längre känns det som, inspirationen är i en svacka men det är helt ok har jag kännt.

    Håller med att det är köphets nästan överallt och jag är less på det!
    I våra renoveringstider kräver det ju en hel del inköp men håller verkligen imot...

    Du ska vara nöjd med dig själv! Du är jätteduktig!
    många kramar

    SvaraRadera
  16. Det är så lätt att trilla dit. Lätt att tro att alla andra är perfekta, har perfekta, välstädade hem och så vidare. Man ser ju bara ytan, bara det fina. Det andra visar man ju helst inte upp så gärna. Men jag är alldeles säker på att alla har sina baksidor, sina tvätthögar, dammråttor, stolar som egentligen inte matchar köksbordet osv, osv.
    Och var får folk pengar ifrån? tänker man ju ofta. Ja, jag känner igen mig i dina tankar, det var väl egentligen bara det jag ville säga. Det och att det är helt obefogat. Mys med lilleman och fyrfotingen så ska du se att man snabbt kommer på vad som är viktigt! ;) Kraaaaam!

    SvaraRadera
  17. Åh det känns som det lika gärna skulle kunna vara jag som skriver detta...gör allt själv för att som du skriver att det blir bäst så, men jag mår inte bra av det och måste också tagga ner! Har heller inte råd att handla "jämt" och det är nog egentligen ganska bra att inte ha alla dom där pengarna och kunna göra allt på en gång, även om det är jäkligt frustrerande ibland att inte ha pengarna!

    Finns annat i livet som jag skulle värdesätta så mycket mer och jag är så glad för det jag har, man måste stanna upp och tänka till! Ta hand om dej gumman och din underbara familj, ditt underbara hem är hur fint som helst! Så bra skrivet!!! Ha en bra helg, massvis med kramar

    SvaraRadera
  18. Klockrent inlägg! Jag är precis i samma svacka som dig, skönt att veta att man inte är ensam. Det är därför jag tycker att denna tiden är deprimerande. Tack för ditt inlägg! Ha det bra & nu ska vi ta vara på tiden! Barnen växer så fort kramar

    SvaraRadera
  19. Som så många andra som kommenterat känner jag igen mig och håller med dig i det du skriver. Din blogg är en av de bästa, precis som den är och oavsett hur ofta du bloggar. Ha en lugn och skön helg och njut av er lille prins! KRAM på dig vännen!

    SvaraRadera
  20. Hetsen att vara perfekt förälder/livspartner ordning på torpet. Kan leda till sjukdomar, i mitt fall förtidspension.
    Men livet händer i alla fall, och i min sjukdom har jag kunnat vara en närvarande pappa. Ocj jag har inte varit perfekt i min värklighet. Men barnen är jag stolt över, de hedrar sin fader och moder <3
    Morfar M xox

    SvaraRadera
  21. Oj. Vad jag känner igen mig... ibland har man alldeles för mycket press på sig själv. Man ska vara en bra hustru, bra mamma, hinna städa, fixa och vara kreativ.

    Blogga när du har lust och inspiration, vi finns här och väntar tills dess. :)

    Stor kram!

    SvaraRadera
  22. Oj, jag känner verkligen igen mig i det du skriver! Skulle lika gärna kunna varit jag som skrivit för jag känner likadant! Jag vill så otroligt mycket, har så många idéer och planer men varken tid eller pengar att förvekliga alla. Känner ofta en stress över att jag inte har det så fint "som alla andra" och inte kunna köpa allt det där som jag vill ha. Har även svårt att släppa på alla måsten eller fråga om hjälp.

    Härligt att du vill ta upp det här, det är inte många som gör... Jag tror som du att det finns många som känner så här och det vi borde tänka på mer är det finaste och värdefullaste vi har, nämligen vår familj och våra vänner. Ta vara på tiden och göra fler roliga saker tilsammans. Det har vi börjat året med. Visst jag är inte så aktiv på min blogg som innan men jag mår bättre och njuter av livet!

    Jag önskar dig en riktigt fin helg och du, jag tycker att du har ett riktigt fint hem och en mycket inspirerande blogg! Kramar till dig!

    SvaraRadera
  23. Ja, även jag känner igen mig. Man dras in i det, på gott och ont. Jämför och känner press att få lika fint som "alla andra". Att aldrig känna sig nöjd och behöver förändra/förköpa/förbättra hela tiden. Helst komma med egna och personliga ideér och inte härmas för mycket.Gör inte saken lättare att det finns så många olika stilar som är snygga. Bara det gör en lätt schizofren ;)
    Och sist men inte minst, känna att man driver en intressant och snygg blogg - något jag som är ny i den här världen också tampas med.
    Gäller att se lite relaxat på det tänker jag. Inte stressa fram det perfekta. Försöka pula runt med det man redan har hemma. Känna att man är nöjd. Lättare sagt än gjort!
    Ha en fin söndag // Jessika

    SvaraRadera
  24. Känner oxå igen mig i det du skriver! Hade kunnat vara jag oxå! Blir frustrerad när man inte har tid och pengar till att fixa allt man vill göra, men samtidigt får man verkligen ta till vara på det fina man redan har - framförallt familjen!!!

    Måste verkligen hinna besöka din blogg oftare oxå! :)
    KRAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi måste vara nöjda med det vi faktiskt har! Sen är det ju naturligt att sträva efter annat och bli bättre, men man får för tusan inte glömma att andas och ta det lugnt emellanåt! Kram!

      Radera
  25. Det låter ju som du har en bra självinsikt, det e ju suveränt! Då har du kommit en bra bit på vägen, för när man vet vilka svaga sidor man har så kan man ju jobba med dem :)
    Du e ju absolut inte ensam om dessa tankar o funderingar! Man vill ju så mycket, både att hinna med och att prestera! Ambitioner e ju aldrig fel, men ibland sätter man kanske ribban lite väl högt.

    Jag vill precis som du att allt ska va färdigt o fixat i huset, jag tycker om när det e fint och jag har alla de där sakerna som står på önskelistan. Men tyvärr sätter både ekonomin och tiden käppar i hjulen. Även om vi tillsynes e klara med renoveringen av vårt hus så har jag flera projekt som jag vill göra. Men just nu känns det som att ekonomin aldrig kommer att tillåta det, suck :(
    Jag sa på skoj till mannen i helgen att vi måste börja spela lite mer på spel o lotto. Han gjorde ett tappert försök och spelade på hästarna, det va visserligen en Skåning som vann högsta vinsten men det va inte vi, tyvärr ;)

    SvaraRadera
  26. Det låter ju som du har en bra självinsikt, det e ju suveränt! Då har du kommit en bra bit på vägen, för när man vet vilka svaga sidor man har så kan man ju jobba med dem :)
    Du e ju absolut inte ensam om dessa tankar o funderingar! Man vill ju så mycket, både att hinna med och att prestera! Ambitioner e ju aldrig fel, men ibland sätter man kanske ribban lite väl högt.

    Jag vill precis som du att allt ska va färdigt o fixat i huset, jag tycker om när det e fint och jag har alla de där sakerna som står på önskelistan. Men tyvärr sätter både ekonomin och tiden käppar i hjulen. Även om vi tillsynes e klara med renoveringen av vårt hus så har jag flera projekt som jag vill göra. Men just nu känns det som att ekonomin aldrig kommer att tillåta det, suck :(
    Jag sa på skoj till mannen i helgen att vi måste börja spela lite mer på spel o lotto. Han gjorde ett tappert försök och spelade på hästarna, det va visserligen en Skåning som vann högsta vinsten men det va inte vi, tyvärr ;)

    SvaraRadera
  27. Oj, det här inlägget missade jag. Men visst är det så. Är exakt likadan. Perfektionist som inte kan lägga över på andra.

    Låg och pratade med Johan om det igårkväll och (precis som du) kom jag/vi fram till att jag MÅSTE sluta tänka som jag gör. För allt behöver ju inte vara/bli perfekt, det är det ju redan om man tänker efter!

    Kram :)

    SvaraRadera
  28. Håller fullständigt med dig! Det är en av anledningen till varför jag inte bloggar på helgen (ibland händer det) Och därför jag ligger 700 inlägg back på bloglovin. Men det får vara så, det riktiga livet går trots allt för bloggen bla.

    SvaraRadera
  29. Visdom som jag borde ta till mig, men det är ju så otroligt svårt att släppa taget.

    SvaraRadera
  30. Oj vad jag kände igen mig...bra skrivet där. då fångar vi dagen och slutar stressa lite!

    SvaraRadera