torsdag 19 maj 2011

Vilmer fyra veckor och förlossningsberättelsen

Såhär ser busfröet ut när han inte vill sova...

Tänka sig. Att idag är det hela fyra veckor sen Vilmer kom till världen! Fyra veckor sen vattnet gick vid halv sju på morgonen, när jag låg och sov. Jag ringde in till förlossningen som bad mig avvakta och vänta på värkar. Hade inget hänt innan kl 12 skulle jag höra av mig igen. Bara kort därefter fick jag värkar och jag satte mig i badkaret för att duscha. Framåt 10-tiden började värkarna bli jobbiga. Då kom dom var 6-7:e minut och höll i sig i runt 2 minuter. Då ringde jag in till förlossningen igen som sa att vi var välkomna in.

Vid 11-tiden var vi inne på förlossningen och dom kopplade på CTG (som mäter värkar och bebisens hjärtljud). Allt var bra med bebisen och jag hade inte så många värkar tyckte dom, men väldigt långa och effektiva. Jag fick gå in i duschen en stund för att lindra smärtan, men stod inte länge där förrän jag kände att värkarna var för tuffa. Ringde på klockan och sa att jag kände att jag behövde lite smärtlindring och dom skulle då undersöka och se hur öppen jag var. Klockan var runt 12.00 då och då var jag redan öppen 6 cm! Det trodde nog varken jag eller barnmorskorna. Fick testa lustgasen på lägsta nivå och det fungerade bra. En timme senare var jag helt öppen (10 cm) och bad dom öka lustgasen för då gjorde det ont! Jag fick krystkänslor, men värkarna var alldeles för svaga och efter ett tag fick jag värkstimulerande dropp. 15.30 fick jag etablerade krystvärkar och då släppte jag lustgasen, för den hjälpte inte direkt...

16.20 såg vår älskade lille Vilmer äntligen världen efter många och långa krystvärkar! Dock var det inte krystvärkarna som jag tyckte var jobbigast av värkarna, utan det var när jag öppnade mig så fort från 6 cm till 10 cm på drygt en timme. Då försvann jag i lustgasdimman och fick panikkänsla! Det som gjorde ondast var helt klart när huvudet stod halvt ute mellan två värkar, men det har jag redan glömt nu! Bara en kort stund efter att han var ute sa jag till Jonas att det här var ju inte så farligt, det kan jag göra igen...

16 kommentarer:

  1. ÅH GUMMAN! Jag blir alldeles tårögd : - )
    Jag har ju ått äran att läsa innan alla andra hur lilla Vilmer kom till världen, mäktigt är bara förnamnet!

    Jag håller på & grunnar på min. Har redan börjat men tänkte att Jens skulle fylla i luckorna då jag inte var riktigt med på noterna där, försvann också in i den där lustgasdimman ; - ) VÄL att den finns!
    O jag säger som du, det här gör vi om igen!!!

    Hur mår ni idag? Har lilla Vilmer mycket vakenperioder?
    Vår Ebbe sussade sig igenom hela bb vistelsen och dom trodde det var något fel på honom då men icke sa nicke : - ) Nu gäller de att komma med mat i rätt tid annars så tar de fyr i f*n! ; - )

    Klart ni ska iväg & shoppa imorgon : - ) Vi ska iväg till Gekås en sväng. Hoppas bara att Ebbe sussar gott inatt så vi är pigga imorgon!

    Ha de nu så gott & MYYS på med dina 4 veckors bebis! GRATTIS förresten till Vilmer. Tänka sig att Ebbe fyllde 2 månader i söndags! Jösses!

    KRAMAR

    SvaraRadera
  2. Åhh, Dessi!

    Visst är livets mirakel fantastiskt! Det låter som om du verkligen njuter av bebisbubblan och att du fick en relativt lätt förlossning. Jag blir alltid lika fascinerad av att läsa förslossningsberättelsen.

    Kramen från Gotland

    SvaraRadera
  3. Ja det är lustigt hur fort man glömmer att man alls haft ont - och tur är väl det för annars skulle det nog stanna på ett barn för många. :-)

    Verkar ju ha varit hyffsat smidig förlossning ändå, speciellt med tanke på att det var första. Det går ofta lättare och fortare med nr 2. :-)

    SvaraRadera
  4. Ummm han är så himla fin er lilla Vilmer. :)

    Milo mår bättre...hostan är nästan borta...nu är det värsta näsan, han är förkyld..när vi är ute och går rinner det snor så jag for ha med mig papper och torka..som värsta bebisen :)

    Systemkameran och jag...hmm vi är väl ännu inte jättevänner..jag orkar lixsom inte läsa instruktionsbilden och är ingen direkt testare..
    skulle vilja köpa ett bättre objektiv och ett motljusfilter..men det har inte blivit av...

    kram kram

    SvaraRadera
  5. Så söööt! Vad mycket hår han har! :D
    Vad roligt att du delade med dig, verkar som om det gick ganska snabbt för dig ändå!

    Ha en fin torsdag, snart helg! Kram kram

    SvaraRadera
  6. Så härligt att läsa att det var en sån bra upplevelse! Man vet ju aldrig hur det blir. Jag hade en riktigt bra förlossning med Viggo men nu efter Hugo är jag tveksam om jag orkar igen. Och ett stort grattis på 1 månadersdagen så roligt att allt gått bra! Tänker på er! kramar

    SvaraRadera
  7. Vännen, vilken fin förlossningsberättelse om när sötisen Vilmer kom till världen :-) Det är en helt fantastisk känsla att få vara med om och även om jag känner mig nöjd med våra två skulle jag ibland bara vilja uppleva själva förlossningarna igen, eller ja känslan då. Tack för att du delade med dig! Ta hand om er! KRAM KRAM

    SvaraRadera
  8. Den är så fin den pyjamasen och smidigt med dragkedjan hela vägen. Jag har varit och känt på den men det blev inte nåt köp då jag har så många som Viggo haft som Hugo fått ärva. Bilmöster är min favorit. Jo det är tokmycket med två barn så känns det nu, jag är helt slut. Men vi får se blir det fler blir det rätt så tätt för sen orkar jag inte mer. kram och sov sött, jag ska berätta vad han sa senare :)

    SvaraRadera
  9. Finaste Vilmer, jag tycker att det är jättekul att se bilder och höra om era dagar :) Klart det inte är lika mycket inredning i huvudet just nu haha! Vilken fin förlossning ni verkar ha haft, Alva föddes med kejsarsnitt pga säte så jag missade ju det men det gick bra ändå :) Jag har mailat mairo och fått svar nu, det verkar helt slut överallt, så typiskt.. Kram!

    SvaraRadera
  10. Ja, det gick verkligen fort. Skönt att höra att du glömt av smärtan redan. :)
    Det är verkligen ett mirakel varje gång en lite krabat föds, underbart att få läsa vännen!
    Kramkram

    SvaraRadera
  11. Vad kul att läsa om din förlossning!!
    Skrattade till på slutet då jag läste vad du hade sagt till din sambo! Jag sa nämligen exakt samma sak till min sambo direkt efter Theo var ute: Det här var inte så farligt,det kan jag göra om! :) Och det gjorde jag ju med! ;)
    Kram!!!!

    SvaraRadera
  12. Grattis till lille Vilmer idag!

    Va kul o få läsa din berättelse. Du är lika stark som mig ju. Använde bara lustgas. Och oj så hög man blev :) MEd andra barnet missbrukade jag inte den, så då var man mer medveten om saker. OCh jag håller med dig. När huvudet är på väg ut känns det som man ska sprängas. Minst sagt! :) Men när de väl är ute är det som om värkarna aldrig funnits! OCh jag sa precis som du att det var inte farligt, skulle lätt kunna göra det i morgon igen. Gubben fick även med det på videokameran. :)

    Hoppas ni får en underbar fredag!

    Puss!

    SvaraRadera
  13. Gud så duktig du är och va skönt och höra av någon som vet vad man kan förbereda sig när det väl kommer till kritan vart någonstanns det gör ont i prosessen! Alla pratar om att det gör ont, men klart man vill veta när :) Härligt att höra historien :) Kram på dig!

    SvaraRadera
  14. Vilken häftig känsla det måste vara, och vilken stark kvinna du är som direkt efter säger att du kan göra det igen., många man känner drar ur på att kunna säga det ;) kramar

    SvaraRadera
  15. Låter som en fin förlossning!

    Stort grattis till det lilla miraklet!

    SvaraRadera
  16. Hejsan!
    Satt och läste här på din blogg och snurrade naturligtvis in på gravidsidorna och din berättelse.
    Tänk, när man varit med om det så finns det inget som är intressantare än att höra hur andra haft det.
    Hoppas att ni har det bra nu.
    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera