söndag 11 oktober 2009

Recept: Vit chokladcheesecake

Jag har precis slängt ihop en kladdkaka med bitar av vit choklad. Mums!

Ett annat fantastiskt enkelt recept med vit choklad, är den här vita chokladcheesecaken som alltid har gått hem när jag har bjudit på den...

Vit chokladcheesecake

6-8 bitar

100 g digestivekex, ca 8 st
50 g smör
200 g vit choklad
2 dl vispgrädde
200 g mascarpone

1. Sätt ugnen på 175 grader. Krossa kexen fint. Smält smöret och häll det över smulorna. Tryck ut dom i bottnen i en form med löstagbar kant. Grädda i 8-10 minuter. Låt kallna.
2. Grovhacka chokladen. Koka upp 1 dl av vispgrädden. Ta kastrullen från värmen, tillsätt chokladen och rör tills den har smält. Låt svalna.
3. Rör ner mascarponen i chokladkrämen. Vispa resten av grädden och blanda ner den. Bred ut chokladkrämen över kakbottnen och ställ kakan kallt ett par timmar.

Som tillbehör kan man servera färska bär, eller den här kompotten:

500 g rabarber
1½ dl vit sirap

Skär rabarberstjälkarna i bitar och lägg dem i en kastrull. Häll på sirapen och koka upp på svag värme tills rabarbern är mjuk. Låt kallna.

Jag har serverat kompotten både varm och kall. Sist gjorde jag den på blåbär och serverade den varm. Lycka till med baket!

2 kommentarer:

  1. Tack Dessi! Den ska jag göra i veckan! kram Bella

    SvaraRadera
  2. Mums va gott! Jag ska bjuda på fika på fredag så det passar perfekt!

    SvaraRadera