måndag 27 juni 2011

Snabbakta urgoda muffins!

Dom flesta som känner mig privat, vet att jag älskar att baka. Nu när tiden inte riktigt räcker till några långbak, och man vill att det ska gå fort att göra något så är muffins perfekt! Idag har Jonas och hans far varit ute och fixat upp en grind till oss i trädgården och då ville jag givetvis bjuda på lite fika. Så jag tog ett vanligt sockerkaksrecept, slängde i lite rivet citronskal, yoghurt istället för mjölk och lite frysta blåbär och till det vispad vaniljgrädde. Det serverades med ett glas iskall hemgjord flädersaft. Succé!


Vaniljmuffins med citron och blåbär

50 g smör
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl yoghurt (naturell eller ta vanilj för mer smak)
Skal från ½ citron
2 dl frysta blåbär
ev. pärlsocker på toppen

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret. Vispa ägg och socker poröst. Blanda i vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker. Tillsätt citronskal, yoghurt, det smälta smöret och blåbär. Sätt ut 12 stycken muffinsformar i en muffinsform. Häll i smet i varje form. Grädda mitt i ugn i ca 15 min. Servera med vispad grädde. (Jag hade naturell yoghurt i mina muffins, men tror det hade blivit kanongott med vaniljyoghurt i! Istället vispade jag ner lite vaniljsocker i vispgrädden.)

Med mig hade jag också min numera (nästan) ständigt glade hjälpreda. Han skrattar och ler för fullt när man kittlar honom på magen, busar och skrattar med honom! Finaste, finaste Vilmer!  ♥

15 kommentarer:

  1. Vilka underbara muffins du har gjort!!!! Jag vill ju gärna baka och prova alla recept som jag hittar på olika fina bloggar, men det funkar bara inte- jag kommer bli en rund julgris snart;) Kram Johanna

    SvaraRadera
  2. såg underbart goda ut! Jag är kass i köket, gäller även bak! kanske får prova detta nån gång! kramis

    SvaraRadera
  3. Mums, det receptet måste jag testa :-) Tack för tipset vännen! KRAMISAR

    SvaraRadera
  4. Annas inspiration27 juni 2011 kl. 21:59

    Mmm muffinsen ser goda ut,
    jag älskar muffins. Enkelt att variera :-)

    Lille Vilmer, så söt!
    Sover han fortsatt bra om nätterna?
    MÅNGA KRAMAR & SOV GOTT

    SvaraRadera
  5. Muffins är bra grejer det!
    Vilmer är så fin! Jag förstår att du njuter till fullo!

    SvaraRadera
  6. Mums vad gott!!jag har perioder då jag kan tok baka muffins & kladdkakor.Alltid kul med nya enkla recept.Yogurten gör väll muffinsarna lite mer mustigare va?kram!

    SvaraRadera
  7. Mums vad gott! Hade gärna tittat förbi och smakat :)och fått se er sötnos IRL kram

    SvaraRadera
  8. Låter underbart gott! Skulle gärna testa men har bakat så mycket de senaste veckorna att jag inte vågar baka en grej till inför bikinisäsongen ;)

    SvaraRadera
  9. Vilka godingar både muffinsen och Vilmer!
    Fikabröd är något som efterfrågas mycket hemmavid nu i sommarlovstider...så muffinsreceptet kommer säkert väl till pass!
    Kramen.

    SvaraRadera
  10. Ser riktigt smarriga ut. Du får gärna komma hit med en elelr två! ;)

    Sötaste Vilmer växer så det knakar ser jag o så söt han är!

    PUss!

    SvaraRadera
  11. låter supergott! och vad stor han blivit din fina kille :)

    här kan du kolla på alla true blood-avsnitten online:

    http://www.cucirca.com/2009/05/27/watch-true-blood-online/

    SvaraRadera
  12. mums så gott det låter!!! :)
    får testa dom nån dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  13. Jag gillar snabb-bakade saker :-)

    Kram

    SvaraRadera
  14. Mums vad gott =) Ny tävling på min matblogg där du kan vinna fina priser från Bambino till Vilmer =)

    SvaraRadera