torsdag 3 november 2011

Macarons.


Det här med macarons. Alla tror att de ska vara så svåra att baka, men det är det inte! Visst, det tar tid. Och planering. I alla fall med det receptet jag kör med. Men det är bara kul. Igår blev det bakat enligt det här receptet som varmt rekommenderas. Och tack för alla grattis igår. Sambon kom hem med rosor i min favoritfärg. Det blev dock inte så mycket firande, då kvällen spenderades på Röda Korsets Första Hjälpen-utbildning.

The thing with macarons. Everyone thinks it's so hard to make them, but it's not! Ok, it takes time. And planning. At least with the recipe I'm using. But it's so fun! Yesterday I used this recipe, I warmly recommend it. And thanks for all the congrats yesterday. The fiancé came home with roses in my favourite colour. Not much celebrating though, the evening was spent at a Red Cross First Aid-training.

16 kommentarer:

  1. Hann inte att läsa din blogg igår, så det får bli ett grattis i efterskott från Norge :) Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Jösses vad fina dom blev, helt perfekta. Jag måste också prova, har inte vågat, har bara hört att det ska vara så sablarns svårt.

    SvaraRadera
  3. Jag skulle vilja kunna/idas göra dessa, men jag är lite bekväm å anser att de tar för lång tid.. allt över en timme skippar jag ;)
    Dels har jag slutat med allt sött, så att baka dessa utan att provsmaka skulle få mig att drömma mardrömmar!
    KRam

    SvaraRadera
  4. men de blev ju helt perfekta! ser ut att vara köpta på ett riktigt bageri tycker jag :)

    jag kanske till och med vågar ge mig på att baka macarons jag med, men jag har också alltid trott att de ska vara vääääldigt svåra att baka... jag får prova helt enkelt! ;)

    SvaraRadera
  5. WOW så snygga och goda dom ser ut !!
    Kan lova dig att mina inte var i närheten av vad dessa är :)

    Men jag får väl göra ett nytt försök, kan ju börja med att byta recept.

    Trevlig kväll
    Kram Julia

    SvaraRadera
  6. Jag läser och ser vad du säger, men jag har redan bestämt mig. Dom är svåra att baka. :) Allt är svårt när man inte kan och så tänker jag låta det förbli. Jag har aldrig provat och ska heller aldrig göra det, punkt.

    Jag är inte så arg som jag kanske låter, jag försöker bara kontrollera mitt "jag-ska-hinna-allt-innan-bb-syndrom" :)

    Förresten, nu tror jag att jag typ vågar lova att sjuklingen har fixat så att dina inlägg visas på Bloggvy igen! Hojta till om problemet skulle upprepa sig!

    SvaraRadera
  7. Tack, ja när hon väl lärde sig sitta så gick det över en natt!

    SvaraRadera
  8. Grattis i efterskott!! Vilka fina rosor, och vilka superfina macarons. Jag försökte för ett år sedan... men har inte vågat prova igen :) Kanske ska testa ditt recept.

    Svar: Oj, det var en svår fråga att svara på. Just den mössan Lilly har på dessa bilder har hon storlek 9-18 mån på. Lilly har inte direkt stort huvud och hon är 16 månader nu, jag gissar att hon kan ha den över vintern. I våras köpte vi Villervallas "toppluvor" och då köpte vi 1-2 år fast hon bara var 9 mån när hon började använda dom, men å andra sidan har hon haft dom ända tills nu när vi bytta till den svarta.
    I somras hade vi en sommarhatt som vi köpte strl 48/50 i fast hon nog inte riktigt har det måttet på huvudet ännu.
    Vet inte om du fick nåt vidare bra svar på din fråga :)

    SvaraRadera
  9. Ett största grattis i efterskott! Du verkar vara en fena på dem där! Jag har fortfarande dragit mig lite för att göra dem men den dagen jag ska ge mig på dem ska jag göra enligt ditt recept. Räknar dock inte med att utseendet kommer bli detsamma! ;)

    Stor kram

    SvaraRadera
  10. Grattis i efterskott! Vilka fina rosor du har fått och lite avis är man allt att du verkar vara en mästare på att baka macarones

    Kram Anne

    SvaraRadera
  11. Jag har sagt det länge nog nu, att jag ska testa själv, men nu får jag ta tag i det! Macarons blir det till makens kalas om någon vecka!
    Ser så smarrigt ut! :)
    Kramkram

    SvaraRadera
  12. åh, dom är så fina och ser så goda ut.. har bara inte hunnit/orkat baka några än. Men snart kanske. Vet ju iaf vart jag ska ta receptet ifrån :)

    Trevlig helg fina du!!

    SvaraRadera
  13. Jo de är ljusslingan från Rusta, gillar den nästan mer än den från Lagerhaus eller granit, för den från rusta är led och blir ju inte varm :)

    Japp slutat HELT med sött, snacks slisk.. en liten avgiftnings period.. bara :) Känner att jag är alledes för beroende av det just nu!

    Kram och trevlig fredag!

    SvaraRadera
  14. Instämmer med många före mig... grattis i efterskott! Och vilka superfina macarons du fått till! Leila kan slänga sig i väggen, va?

    SvaraRadera
  15. Nu bara måste jag testa att baka macarons. Dina ser ju alldeles underbara ut! Kram /Nellie

    SvaraRadera
  16. Alltså... du skulle se mina försök. Det vore diskbänksrealism om något. Jisses. Mitt försök hemma fick inte godkänt. Nej :-) det var de fulaste macaroons jag sett. Men dina var fina!

    SvaraRadera