fredag 17 januari 2014

Snälla barnkläder hos Filemon Kid.





Vad roligt att ni är ett gäng som vill fortsätta hänga med mig här! 

Vi börjar med ett barnklädestips! Jag snubblade över det här företaget i veckan via Instagram och fastnade direkt. Snygga barnkläder som är snälla mot miljön. Jippie! Alla kläder är tillverkade i ekologisk bomull och är GOTS-märkta. GOTS-märkningen innebär bland annat att den färdiga textilprodukten inte får innehålla några hälsoskadliga ämnen. Färgen som används till trycken är gjorda med en vattenbaserad giftfri färg. Jag är väldigt sugen på tvättbjörnströjan eller de här grymma leggingsen

Egentligen tycker jag det borde vara självklart. Att inga kläder eller produkter får innehålla rester av kemikalier. Men tyvärr är det inte så, utan det är upp till oss konsumenter att hålla koll. Senast i veckan kunde man läsa om Greenpeace undersökning om kemikalier i barnkläder.

Att kläderna är tillverkade av ekologisk bomull är ingen garanti att de är giftfria, utan plaggen kan ändå ha färgats eller blekts med färger som inte är särskilt snälla. Därför är det bra att hålla koll på olika märkningar. Jag vet, det är en djungel, men man lär sig efterhand. 

4 kommentarer:

  1. Åh så fina! Såg du kuddarna btw?

    SvaraRadera
  2. Hittade också de kläderna för nån vecka sen men har inte beställt nåt än...... men håller med dig att jag försöker göra bra val när det gäller barnkläderna. Handlar öko-tex och ekologiskt så mycket det går och vad plånboken tillåter. Har börjat sälja me&i också och våra kläder är alltid minst öko-tex och det har ju barnen en del av... gillar förresten din tanke på att blogga om mer hållbara alternativ - jag följer!
    kram j.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vad roligt! Jag känner lite som så, hellre färre BRA kläder än kläder i mängder bara för att de är snygga o s v. Vår lille son har mycket ärvekläder från storebror, men till Vilmer ska jag försöka köpa så bra och snälla kläder som möjligt. Det vinner både vi och miljön på! Stor kram!

      Radera