torsdag 28 juli 2011

Hej från bakstugan!


Har nu bakat fem omgångar macarons. Och jag har lärt mig att...

- Man ska inte röra för mycket i smeten för då blir dom svåra att spritsa ut snyggt!
- Man ska inte missa och ställa ugnen på fel temperatur (175 istället för 150) för då spricker dom!
- Man ska inte heller grädda dom för kort tid, för då blir dom alldeles för mjuka...

Dessa är hittills det bästa resultatat. Sista omgången rörde jag lagom mycket i och hade rätt ugntemperatur och gräddade dom lite längre än vad receptet sa. Då blev dom höga och fina, och runda och snygga. Övning ger färdighet sägs det ju! Tre olika smaker kommer jag att bjuda på söndagens dop.

Tack till er alla som kikar in varje dag! Jag ligger dock väldigt efter med att svara på era kommentarer och kika in i era bloggar! Efter söndag hoppas jag ha lite mer tid att hänga hos er alla igen. Tills dess! ♥

18 kommentarer:

  1. Vad duktig du är - jag blir riktigt sugen att testa! :-)

    SvaraRadera
  2. Jag har faktiskt aldrig testat att smaka macarons eens en gång. Får testa det någongång :-)

    SvaraRadera
  3. Så himla fina, vad duktig du är! Macarons är riktigt gott, jag får testa att baka egna någon gång och hoppas på att de blir lika fina som dina =)

    SvaraRadera
  4. De ser jättefina ut och smakar säkert smaskens också :-) Vad duktig du varit! Snällt av dig att dela med dig av vad du lärt dig ;-) Lycka till på dopet än en gång! STOR KRAM

    SvaraRadera
  5. Har aldrig ätit Macarons, så det ska bli kul att testa dina:) Det ser ju alltid så lyxigt ut när man ser dom på cafeer:P Längtar så tills jag får träffa lilla Vilmer:) Puss Puss Norge Anna

    SvaraRadera
  6. Ser jättegott ut!
    Får ta och testa. Jag tycker att de är så fina också.

    Hoppas att allt är bra!

    Kram

    SvaraRadera
  7. De ser ju ut som köpes, duktig du är!
    Lycka till med dopet :) . Vi har 1-årskalas i helgen vi, men jag ska bara ha tårta, glass + grejer till det och så en massa frukt. Gör det enkelt för mig- hinner inte baka och så vill jag ha det så nyttigt som möjligt! ( så slipper jag äta det som blir kvar, haha)

    SvaraRadera
  8. Hur får du fyllningen så fin? :) Det var det som var det svåraste enligt mig. :) haha

    SvaraRadera
  9. Lugna sig lite, det är detta 2kg som är viktigast till att BÖRJA med. ;) Jag var lite otydlig i inlägget, jag vill gå ner 12kg (allra helst 16kg så jag väger som på gymnasiet men det är nog alldeles för mycket nu med min nya kropp).

    Ja, vi ska bara ha fika på dopet. Egentligen känns det lite dumt eftersom vi har dopet 12.00, då kanske man borde bjuda på typ smörgåstårta eller något men de får äta sig mätta på fika bara. ;) Jag ska vara duktig fram tills dopet, proppa i mgi alla kakor jag ser på dopet och sen bli duktig igen. :)

    Jag menar hur du la upp den så fint på macaronsen, för mig blev den mest utsmetad och såg inte alls fin ut. :)

    Mössan kommer från Lindex. :)

    SvaraRadera
  10. Å vad fina! Vilket recept använder du? Jag försökte också baka dessa inför lillys dop men lyckades aldrig. Är sugen på att prova igen efter att ha sett dina fina. Hoppas allt går som planerat i helgen! Kram

    SvaraRadera
  11. Mumms så goá dom ser ut! Du får gärna lägga upp receptet också;)

    SvaraRadera
  12. Jag är riktigt imponerad! Vad fina de är, och säkerliken supergoda.
    Kram
    Helena

    SvaraRadera
  13. Men vad duktig du är... :)

    SvaraRadera
  14. Kan man skicka en beställning? ;) dom ser ju helt ljuvliga ut!

    SvaraRadera
  15. Mums! Ser ut att komma från vilket konditori som helst!
    Lycka till med dopet!
    Stor kram från Gotland!

    SvaraRadera
  16. Mums vad gott och vad duktig du är! Här hemma blir det inte några bak på länge tills vågen börjar närma sig en bättre vikt :) kram

    SvaraRadera