torsdag 23 februari 2012

Det snurrar i min skalle.

Hela kvällen igår satt jag och letade inspiration och tips till dopbak. Jag till och med drömde om bakning. Det är dags för ett nytt storbak. Denna gång till bästa vännens son som ska döpas nu i början på mars. Sen fyller ju Vilmer 1 år i april, och det börjar redan funderas på detta bak... Tårtor och tårtdekorationer är det som det funderas mest på, då jag inte vill stå sista timmarna innan dopet och stressdekorera dom. Jag behöver öva mig mer, så dagen till ära så gjorde jag några enkla prinsessbakelser. Kakorna från Vilmers dopkalas hittar ni här.


Tårtbotten bestående av lika-delar fyllda med ett lager rårörda jordgubbar och ett lager glasscréme. Spacklade med hårdvispad grädde och dekorerade med sugarpaste. Jag tycker att det ska vara marsipan på äkta prinsessbakelser, men då sambon är allergisk mot mandel så får sugarpaste duga!

12 kommentarer:

  1. Superfina! Man blir så lycklig av deras härliga färger.

    SvaraRadera
  2. Mmm hur gott lät inte det? Bakning är kul, och till dop och barnkalas är det extra kul! Härliga kreationer!

    SvaraRadera
  3. Vilka fina, du verkar vara riktigt duktig på det här med bakning! Innehållet lät lika mumsiga som de är fina, jag skulle vilja lära mig lite mer om att dekorera med sugarpaste men vi får väl se när tiden dyker upp till det :) Blir kul att se vad du bakar till dopet och kalaset sen! kram

    SvaraRadera
  4. Dundersöta!

    Har du kollat in veckans blogg på Bloggvy? Hon är sockerkonstnär och jobbar med sånt, massor av tips och idéer!

    SvaraRadera
  5. Nu är det bestämt. Att jag ska beställa en superfin tårta till Hedvigs 4 årskalas.. Om du vill och kan såklart! You bake, I pay! Hon vill ju ha en prinsesstårta.. men så trist tänker jag.. vi pratade om det senast idag. Men den där fast i rosa med gul krona på! Så fint.. Eller nåt.. eller så får jag försöka mig på det själv.

    SvaraRadera
  6. Vilka fina:) tycker dock att bakhysterin bör tonas ner på barnkalas, en tårta & fruktsallad kan jag tycker räcker gott& väl. Barn & socker = inte sant

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller helt med om att barn och socker inte går ihop. Till Vilmers 1-årsdag bakar jag enbart till vuxna, då ingen av mina vänner har barn över 1 år! :)

      Radera
  7. Det kan ju inte vara ett problem för dig?? för så fint du bakat och gjort till wilmers dop!! :)

    SvaraRadera
  8. Imponerande bakning och den där kartan var ju sjukt cool!

    SvaraRadera