tisdag 29 juni 2010

Tidig 25-års present...

Tro det eller ej, men jag fyller tydligen år redan i juni nu för tiden! Pappa märkte tydligen mitt brinnande intresse för kameran i fredags och i söndags kom han och mamma på besök med en lite för tidig 25-års present, en alldeles egen Canon EOS 1000D!


Så senaste dagarna har tiden tillbringats framför datorn (läsandes fotobloggar), i manualen och givetvis ute i trädgården och runt huset. Jag har så mycket att lära och jag vill så himla mycket! Hittills använder jag bara det automatiska läget, men tanken är att jag ska lära mig att fota med det manuella och själv ställa in allt. Jag har redan kikat runt på andra objektiv och tillbehör, och jag har redan lagt vantarna på ett Canon EF 50mm f/1,8 II objektiv som Mrs. b ville sälja. Om man läser i fotobloggar så rekommenderas det varmt! Nu vill jag veta allt!

Vad rekommenderar ni för objektiv? Vilka tillbehör bör man absolut ha i sin kameraväska? Tips och råd tages tacksamt emot!


Här nedan har vi ett annat semesterprojekt... Helhetsintrycket. Det ser rätt så trist ut längs med hela kortsidan och det ska planteras och fixas snyggt! På framsidan vill jag ha några stora krukor med några små träd. Uterummet är också ett annat projekt, får se hur mycket vi gör med det i år...


7 kommentarer:

  1. Åh vad kul!

    Tror förresten jag ska hoppa att sälja mitt teleobjektiv, tyvärr.

    Du måste läsa www.nevnarien.se, även om det är mycket porträtt. Vet inte vad du tycker om o fota, men...

    Och jag tycker du ska investera i:
    UV-filter - främst för att skydda linsen, men plockar också bort UV-strålar som förstör
    blixtdiffusor - för att mjuka upp och jämna ut blixtljuset
    och reflexskärm om du gillar porträtt -för snygg ljussättning och proffsigare bilder.

    Och photoshop så klart!

    Kul förresten att du gillade min sida! :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken superfin present! Grattis! Då behöver jag inte tipsa om min kamera ;-) Jag har en Nikon D60 men e sugen på o byta upp mig :) Vi köpte den med kitobjektivet 18-55 och sen har jag köpt till ett fast 35mm. Jag skulle vilja ha ett fast 50 mm men vår kamera har inte autofokus i kamerahuset så då måste (bör) man ha det i objektivet och det blir nästan dubbel så dyrt. Så det fick bli det här så länge :) Önskar mig ett zoomobjektiv nu, typ 70-300 eller nåt. Sen har jag ett extra batteri och ett extra minneskort + en fjärrutlösare och ett stativ. Ett större minneskort än originalet e nog det jag kan rekommendera att man behöver köpa först.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Grattis!
    Vilken härlig present! Det är ju underbart roligt att fota med en riktig systemkamera.
    Ha en härlig sommardag. Kram

    SvaraRadera
  4. =) Grattis i förskott då! Vad skoj. Vi fick också en fin kamera i bröllopspresent. Det är så mycket roligare att fota nu.=) Fina foton du tagit också! Hoppas allt är bra me dig annars Dessi!? Kramar

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Vad roligt att du hittade till min blogg! Tack för du satte ett avtryck så jag kunde bli uppmärksam på din också :) Vad skoj med en systemkamera, jag går också i tankarna på att införskaffa en. Vore trevligt med något inlägg framöver där vi får veta hur du trivs med din. Grattis i förskott! /Linda

    SvaraRadera
  6. Hej,

    Hoppas du blir nöjd med objektivet! Och grattis till nya kameran!

    Om jag skulle ge något råd så är det nog först och främst att lära känna kameran! Försök läsa på om bländare och slutartider, och våga testa att gå över på det manuella! (Jag fotar i princip det mesta i Av-läget på min Canon-kamera).

    Jag tycker att du har ett bra utgångsläge med en systemkamera, kitobjektiv och det ljusstarkare 50mm objektivet. Och om du dessutom lägger till Photoshop för att behandla bilderna. Jag ser det inte som att du måste investera i en massa mer, det du har borde du komma en bra bit på!

    Min kameraväska är inte så stor. Jag har en kamera, ett zoomobjektiv och ett fast 50mm. Jag äger ingen blixt (dessutom då jag har en 5d mkII så har jag inte ens en inbyggd blixt). De inköp jag gjort har jag känt ett behov av - jag har själv kunnat specificera vad det är jag saknar och önskar och gjort inköpen därefter. När det kommer till objektiv så beror ju mycket också på vad det är du främst vill fotografera. Objektiv kan fylla olika syften olika bra. T.ex. om du vill fota sportbilder (snabba rörelser, kanske på längre avstånd), eller om du fotar landskap, eller mest porträtt.
    Lycka till med fotograferandet!

    SvaraRadera
  7. Är du nöjd med kameran? Är själv på jakt efter en systemkamera och just en canon eos 1000D är den jag tittat på. Skulle vara kul att höra vad du tycker om den.

    SvaraRadera